Ku… tak pernah merasa
Gundah di hatiku, Ketika denganmu
Saat kau, Kau belai rambutku
Kau temani aku, Kau basuh lukaku

Kini semua berlalu
Karena engkau tak memilihku

Salahkah aku mencintaimu
Walau kutahu kutak dihatimu
Egokah aku memilikimu
Walau kutahu kau tak memilihku
Kuharap tuhan cabut nyawamu
Agar tak ada yang milikimu

Sadarkah kini ku tak rela
Iman ku telah sirna
Mimpiku tak nyata

Kini semua berlalu
Karena engkau tak memilihku

Salahkah aku mencintaimu
Walau kutahu kutak dihatimu
Egokah aku memilikimu
Walau kutahu kau tak memilihku
Kuharap tuhan cabut nyawamu
Agar tak ada yang milikimu
Kuharap tuhan cabut nyawamu
Agar tak ada yang milikimu

sebenarnya egokah kita ni? erm aku tahu sifat ego manusia ni ada je kat mana2 kan..situasinya macam ni : kadang2 kerana terlalu marah, terlalu benci, ego telah menguasai diri..sanggup ketepikan segala hak, sanggup lupakan segala bantuan yang telah dihulurkan, sanggup lupakan segala jasa yang telah diberikan..manusia memang selalu lupa..semua orang pun pernah lalui perkara macam ni..

situasi seterusnya : kita ikhlas, demi kasih sayang hamba turutkan, demi persahabatan, demi kekeluargaan, demi hormat, dan segala macam2 demi..tapi kerana ego seseorang yang terlalu menjulang tinggi, semua tuh sanggup dilupakan..dan kadang2 situasi ni berlaku disebabkan orang lain yang masuk campur..dan sekali lagi, ego menguasai diri...

mungkin situasi yang lain : egokah aku? egokah kita ni? aku tak minta banyak pada mereka ni, cuma ingat kembali apa yg telah aku berikan, apa yang telah aku bantukan, apa yang telah aku diamkan, apa yang telah aku rahsiakan, apa yang telah aku korbankan dan apa yang telah aku menangiskan..pernahkah aku mengungkit segala kebaikan yang telah aku berikan? ohh tidak! aku menolong dengan ikhlas, dengan penuh kasih sayang, JADI...egokah aku? egokah kita?

jika insan diajar dengan keangkuhan,
dia belajar erti takbur..
jika insan diajar dengan permusuhan,
dia belajar erti membenci..
jika insan diajar pentingkan diri,
dia belajar erti mengkhinati..
NAMUN
jika insan diasuh dengan kepayahan,
dia belajar erti mensyukuri..
jika insan diasuh bertimbangrasa,
dia belajar erti bersabar..

source : http://koleksicinta.blogspot.com/2009/11/insan-belajar-dari-kehidupan.html

kisahadique : perghhh...gila sehh monolog ni..pape pun, pada sesapa yg pernah terasa hati atas keegoan aku selama ni, aku mohon maaf..aku memang tak sempurna, tapi aku cuba untuk menjadi sebaik mungkin..

date Friday, November 27, 2009

0 kisahadique.. to “monolog - egokah aku?”

Leave a Reply: