aku tak paham la kenapa masih ada lagi manusia yang perangai macam x&6&*$#..! aku dah cakap, bahkan org lain semua dah cakap, orang lain semua pun dah tahu, rezeki kita Allah dah tentukan..hak masing2 dapat rezekinya..mungkin orang lain rezeki dia lebih sikit, lepas tu orang yang lain plak rezeki dia kurang sikit..tak pe la janji kita bersyukur dengan apa yang kita ada..lepas tu bila orang lain rezeki dia lebih sikit, korang janganlah nak cemburu ke nak hasad dengki ke apa ke..kalau mungkin cara dia salah, kita sesama Islam, tegur cara baik..kita ni kalau org tegur secara baik, 110% orang tu leh terima..tapi kalau korang nak maki2, hina2, tak sapa pun nak dengar..

lagi satu, korang punya industri ni kecil je..korang lari ceruk mana pun, jumpa juga akhirnya..lepas tu korang sama2 Melayu kan, tolonglah jangan jatuhkan orang Melayu tu sendiri..tolonglah jangan me-layu kan diri korang..malu seii kat kaum lain..

macamana pun, kita kena back to basic...kita kena redha dengan apa pun rezeki yang Allah telah turunkan untuk kita dan untuk orang2 lain..kalau rezeki korang lebih, bersyukurlah, tapi kalau rezeki orang lain plak yang lebih, korang doakan agar dia tak lupa daratan..senangkan..

aku tak suka dengan apa yang jadi sehari dua ni..'manusia' yang KONONNYA hebat kat luar sana telah menjatuhkan maruah diorang sendiri..diorang telah menunjukkan kebodohan diorang sendiri..aku tak sangka industri diorang ni penuh dengan hasad dengki, penuh dengan kata2 nista mendoakan keburukan orang lain..subhanallah, masya Allah..wujud lagi manusia macam tu kan..aku ingat dulu zaman Firaun je ada orang perangai macam ni, rupa2nya lagi 10 tahun menjelang 2020, ada lagi manusia berperangai macam zaman Firaun ni kan...

aku tahu 'perkara' yang terjadi ni bukan disebabkan aku, tapi melibatkan aku..berbeza bukan? pada aku, bila sesuatu dah melibatkan aku walau sekecil zarah sekalipun, aku tak boleh berdiam diri..aku kena bersuara sebab korang semua sangat $@(* sebab sanggup menghina kebolehan dan rezeki orang lain...kenapa korang ni? pandanglah semula tengok macamana kejadian kita ni..lagi satu, kita manusia ni tak semuanya sempurna..mungkin korang boleh berbangga dengan apa yg korang ada, tapi korang jangan lupa lumrah hidup kita sebagai manusia yg hina dan kerdil ni..kalau hari ni korang boleh berbangga dengan kebolehan diri korang, tapi jangan lupa, Allah maha Kaya, maha Esa, entah2 habis je korang baca entry aku ni, Allah tarik balik segala kebolehan yang korang ada...nauzzubillah...masa tu, korang nak minta maaf pada org yang korang hina tu pun tak sempat sebab korang tak kenal dia kan..macamana korang nak cari dia, nak minta maaf dari dia, maaf secara maya?

okeh la...aku rasa sehari dua ni kepala aku sakit pikir benda macam ni...baik aku pikir benda yg melibatkan masa depan aku dari pikir2 benda macamni, ada banyak lagi perkara untuk diri aku yg tak selesai..pape pun, aku doakan korang semua berjaya dan rezeki korang selama ni diberkati oleh Allah..dan satu lagi, rezeki dan kebolehan yang korang semua dapat tu, dari Allah, dan Allah pinjamkan sekejap je pada korang..sampai masanya, Allah akan tarik balik semua tu..renung2kan..


kisahadique : seawal pagi macam ni aku post entry sengal..dem! dan utk en.tunang, awk pun dlm industri ni kan, so merayu sgt2...jangan jadi one of them...ok syg? dan aku mohon maaf jika ada sesapa yg terasa dengan post aku ni..aku bukan manusia sempurna, aku pun kadang2 tergelincir gak dengan apa yg jadi pada aku, tapi camne sekalipun, aku akan back to basic..aku sedar semua ni milik Allah dan aku hanya menumpang di bumi Allah ni dan aku bersedia pada bila2 masa kalau Allah nak tarik semuanya...amin

date Monday, December 28, 2009

0 kisahadique.. to “aku tak paham...”

Leave a Reply: