minggu lepas aku dan mak ayah menuju ke seremban...refer entry ini kerana menghadiri kenduri kahwen anak kawan baik ayah..usai makan2 di seremban kami menuju balik ke Muar untuk menghantar kad ke rumah adik beradik ayah..memula menuju ke rumah Mak Ah di Tangkak, tapi tuan rumah tak ada so tinggalkan aje kad dalam peti surat, pastu terus menuju ke rumah arwah Pak Long dan terus ke Sungai Mati..sebelum ke rumah arwah Pak Ngah, kitorang singgah di masjid Sungat Mati..kami 'menziarahi' arwah Atok Ayah dan Pak Ngah di Tanah Perkuburan Sungai Mati..AL-FATIHAH..

selesai menziarahi, kitorang terus menuju ke rumah arwah Pak Ngah..erm masuk ke kawasan perumahan tu, hati aku tetiba rasa sayu dan terdetik rasa rindu aku pada suasana zaman kecik2 dulu di situ..buat pengetahuan semua, rumah arwah Pak Ngah dan rumah arwah Atok Ayah bersebelahan saja dalam kawasan tanah yang sama..dulu kecik2 selalu gak balik beraya apa sumer..tapi sekarang rumah tu dah tinggal usang aje, yang ada pun cuma Mok De je..dan syukur alhamdullilah, Mok De sihat..dia tersenyum je tengok ayah dan aku..hehe

ni pandangan depan rumah Atok Ayah ni...erm Atok Ayah ni sebenarnya arwah ayah kepada ayah aku..tapi kitorang panggil arwah, Atok Ayah..hehe

ni mak dengan ayah tengah serang hendap...heppp nak skodeng sapa tuh hah?

emak aku tersenyum manis plus kepanasan di depan rumah..

ayah plak buat muka serius poyo sebab kehilangan pen parker kesayangan dia dalam kereta..hehe

aku rindu saat Atok Ayah menunggu kepulangan kami satu masa dahulu..

dan ni pulak rumah usang bersebelahan rumah arwah Pak Ngah..tak silap tanah ni tanah arwah Atok Ayah..eh aku pun tak sure la ek..hanya mereka dan keluarga mereka sahaja yang mengetahuinya..erm rumah ni dah usang sangat2 dah tau..rasanya kalau tolak dengan jari mahu runtuh kot..haha jari sapalah yang macam badang tuh ek...

Al-Fatihah buat arwah Atok Ayah, Pak Ngah, Pak Long, Atok Mok De, Atok Halimah dan mereka2 yang telah meninggal dunia...

date Tuesday, February 2, 2010

0 kisahadique.. to “Sungai Mati, Muar”

Leave a Reply: