aku dah terer buat Mail Merge dekat Ms Word tanpa memerlukan bantuan sesiapa..huhu rupa2nya terer gak aku ni kan..aku just try and error je, last2 aku berjaya gak tanpa ada sebarang error..tahun lepas sekali je aku buat Mail Merge ni atas bantuan best friend aku, Teacher Ela..dan ni pulak kali ke-2 aku buat..kalaulah bukan nak buat sijil bebudak boling ni, jangan harap la aku nak dok explore Mail Merge ni...ehh..korang semua tau ke apa Mail Merge ni? alaa aku rasa korang kat luar sana lagi terer dari aku ni kan..huhu


takpe la aku nak kongsi dengan mereka2 yang tak tahu saja..yang dah tahu sila klik tanda pangkah kotak merah atas kanan skrin korang eh..Mail Merge ni tujuan ni untuk menyusahkan memudahkan kerja kita, lebih2 lagi kalau nak print sijil yang berjuta2 lemon banyaknya..korang just klik next unuk bahagian nama dan kerja korang akan jadi lebih pantas dan efficient..tak payah nak type lagi banyak2 kali nama2 org yang sepatutnya..
 Mail merge is a software function describing the production of multiple (and potentially large numbers of) documents from a single template form and a structured data source.This helps to create personalized letters and pre-addressed envelopes or mailing labels for mass mailings from a word processing document which contains fixed text, which will be the same in each output document, and variables, which act as placeholders that are replaced by text from the data source. The data source is typically a spreadsheet or a database which has a field or column matching each variable in the template. When the mail merge is run, the word processing system creates an output document for each row in the database, using the fixed text exactly as it appears in the template, but substituting the data variables in the template with the values from the matching columns.
step pertama, korang kena type dulu senarai nama yang berjuta2 lemon tu dekat Ms Excel..pastikan ada column nama dan kad pengenalan atau mana2 yang korang rasa bersesuaian..pastu cam biasa kena save..step 2, korang bukak Ms Word dan typelah wording apa yang korang nak letak pada sijil tu..kononnya Sijil Penghargaan ke Sijil Penyertaan ke ikot koranglah mana yang sesuai eh..pastu korang klik la pada menu Mailings dan cari Mail Merge dan ikut segala arahan yang selanjutnya..erm nak maklumat selanjutnya ke? alaa sekarang ni tak leh nak tologlah sebab aku tengah dok pulun print sijil yang banyak ni..huhu sesapa yang nak tahu tu, tinggal kat komen eh...nanti aku tolong :) JANJI!

date Monday, February 8, 2010

0 kisahadique.. to “Mail Merge di Ms Word”

Leave a Reply: